
Praha 26. února 2025 (PROTEXT) – Společnost epet zaznamenala v minulém roce u svých zákazníků z řad domácností nárůst průměrné spotřeby plynu o 10 procent. Odběr elektřiny od roku 2022 ale stále klesá, v loňském roce byl dokonce nejnižší od roku 2019. Loni se také výrazně proměnila preference mezi fixovanými a nefixovanými tarify. Zatímco v minulých letech mezi českými domácnostmi převažoval zájem o produkty s nefixovanou cenou, v loňském roce se situace obrátila a tři čtvrtiny domácností volily smlouvy s fixací.
Spotřeba plynu zákazníků z řad domácností společnosti epet meziročně vzrostla. Po dvouletém poklesu se v roce 2024 zvýšila přibližně o 10 %. Domácnosti v loňském roce odebraly průměrně 1305 metrů krychlových plynu, v roce 2023, kdy byla spotřeba v pětiletém horizontu na absolutním minimu, to bylo 1192 m3.
„Spotřebu plynu domácností ovlivňuje mnoho faktorů, samozřejmě počasí, ale i ceny produktů, ty vloni prošly mírnou korekcí. Našim zákazníkům jsme průběžně vloni oproti konci roku 2023 zlevnili dodávky plynu zhruba o 20 %. I přes stabilizaci trhu však spotřeba plynu nedosahuje takové výše jako v letech před konfliktem na Ukrajině. I naše průzkumy mezi českými spotřebiteli dokazují, že Češi se stále snaží energiemi šetřit,“ komentuje výsledky analýzy Roman Šmíd, obchodní ředitel společnosti epet, která dodává elektřinu a plyn již 19 let a je jedničkou mezi alternativními dodavateli v objemu dodané energie.
V topné sezóně 2023-2024 vědomě energie šetřily tři čtvrtiny českých domácností. Přes 80 % plánovalo v úsporném chování pokračovat i v té letošní. Vychází to z průzkumu společnosti epet, mapujícího náladu a očekávání spotřebitelů ze začátku letošní topné sezóny. Sběr dat byl realizován prostřednictvím Českého národního panelu.
České domácnosti opět šetřily na elektřině
Po předloňském minimu v odběru plynu loni padl rekord v úsporách elektřiny. Meziročně klesla průměrná spotřeba elektřiny zákazníků z řad domácností společnosti epet zhruba o 5 % na 3,59 MWh. Oproti roku 2020, kdy svět zasáhla pandemie COVID-19 jde o více než čtvrtinový pokles.
Roste zájem o fixace
Domácnosti změnily své preference i v typech smluv na dodávky energií. Zatímco v letech 2022 a 2023 u zákazníků z řad domácností, které odebírají energie od společnosti epet, jednoznačně vedly nefixované produkty, v loňském roce se situace změnila a poměr mezi fixovanými a nefixovanými produkty se obrátil. Ještě v roce 2023, tedy když ještě platil vládní strop na ceny energií, odebírala energie s fixovaným produktem pouze necelá třetina domácností a 68 % volilo nefixované ceny, loni tomu bylo naopak.
Nejistota ohledně vývoje situace dodávek plynu a obavy, jaké to bude mít na ceny plynu i elektřiny situaci změnila. V loňském roce tak tvořily tři čtvrtiny smluv právě fixované produkty s jistou cenou. Nefixované smlouvy volila jen čtvrtina domácností.
„Zájem o fixované a nefixované produkty se mezi lety 2023 a 2024 opravdu výrazně proměnil. Rostoucí zájem o produkty s fixovanou cenou je markantní, nejžádanější je fixace na dva roky. Spotřebitelé chtějí mít v aktuální ekonomicky nejisté době jistotu alespoň u výdajů na energie, což je velice zdravý přístup. Na druhé straně je ale cítit napětí na straně dodavatelů, a to s ohledem na přetrvávající nejasnosti u vývoje cen emisních povolenek od roku 2027,“ dodává Roman Šmíd, obchodní ředitel společnosti epet.
ČTK Connect ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz.